مخاطبان تلوبیون در رمضان ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشتند پیام آمار تلوبیون برای مدیران تلویزیون
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۲۰۷۹
فرهیختگان: پلتفرم تلوبیون در روزهای گذشته پرمخاطبترین برنامههای ماه رمضان امسال خودش در آرشیو اینترنتی را اعلام کرد. آماری که در سالهای اخیر و با فعال شدن این پلتفرم اهمیت خاصی پیدا کرده است. نکته جالب این آمار، تفاوت معنادار برخی از بخشهایش با آمار اعلامشده از طرف تلویزیون است. بهعنوان مثال درحالی که طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما سریال «نجلا۲» از شبکه3 سیما با 26/8درصد مخاطب و 77/1درصد رضایت مخاطبان، در صدر سریالهای پربیننده تلویزیون در ماه رمضان قرار گرفته و پس از آن سریالهای «خوشنام» از شبکه یک سیما با ۲۶درصد مخاطب و 76/4درصد رضایت مخاطبان و «از سرنوشت چهار» از شبکه دو سیما با 20/8درصد مخاطب و 82/9درصد رضایت مخاطب قرار دارند، اما براساس آمار تلوبیون، فصل چهارم سریال «از سرنوشت» شبکه دو سیما موفق شد بیشترین سهم تماشای آنلاین را میان برنامههای این پلتفرم ازآن خود کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبق این آمار، ۲۸قسمت نخست فصل چهارم سریال از سرنوشت با 923،028،12 بازدید (تا روز عید فطر) در رتبه نخست قرار گرفت. هر قسمت از این سریال که از شبکه دو سیما پخش شد، بهطور میانگین ۳۸۷هزار مرتبه بازدید داشت. همچنین قسمت اول سریال از سرنوشت که در نخستین روز ماه رمضان از شبکه دو سیما پخش شد، با ۷۵۰هزار بازدید، رکورددار تماشای یک قسمت از یک سریال در این ایام شد. برنامه «زندگی پس از زندگی» اما وجه مشترک تلوبیون و تلویزیون است. این برنامه برای دومین سال متوالی رکورددار پربازدیدترین برنامه غیرنمایشی تلوبیون در این ایام شد. قسمتهای اصلی این برنامه 5,292,816مرتبه و کلیپهای برگزیده آن 3,460,366مرتبه تماشا شدند. مجموع بازدید این برنامه به 8,753,182 مرتبه تماشا رسید، آمار قابلتوجهی که بخش عمدهای از آن بهدلیل شناخته شدن و البته حاشیههای رسانهای این برنامه بوده است. طبق آمار مرکز تحقیقات نظرسنجی صداوسیما، «زندگی پس از زندگی» با ۱۴درصد بیننده و 89/7درصد رضایت زیاد در صدر برنامههای پرمخاطب افطار سیمای رسانه ملی قرار گرفت.
فارغ از اختلافات و اشتراکات آمارهای ارائهشده توسط تلوبیون و تلویزیون، اما مقایسه آمار تلوبیون در سال جاری با سال گذشته هم حاوی نکات جالبی است. برخی از برنامهها با کاهش معنادار مخاطب مواجه بودهاند و برخی شبکهها نیز دچار فرازونشیب جذب مخاطب شدند. در انتهای گزارش جداول مربوط به بینندگان سریالها و برنامههای رمضانی امسال و سال گذشته تلوبیون را آوردهایم تا مدیران مربوطه و همچنین مخاطبان، خودشان مقایسه کنند و تحلیلهای خود را ارائه دهند.
بینندههای سریالها کمتر شدند
اگر سال گذشته سریال عجیب و پرحاشیه «احضار» از شبکه یک توانست 18میلیون بازدیدکننده در تلوبیون داشته باشد اما در سال جاری، همانطور که پیشتر اشاره شد فصل چهارم «از سرنوشت» شبکه دو با حدود 12میلیون مخاطب، خودش را بهعنوان پرمخاطبترین سریال مطرح کرد. رتبههای بعدی، تفاوت معناداری را در میزان تماشاگران سریالها نشان میدهد. اگر سال گذشته مجموع فصل چهارم «بچهمهندس» از شبکه دو، حدود 11میلیون بازدیدکننده داشته اما امسال فصل دوم «نجلا» شبکه3 درمجموع حدود 7میلیون تماشاگر داشته است. هر قسمت از این سریال بهطور میانگین ۲۵۰هزار مرتبه بازدید داشته است. رتبه سوم سریالهای پرمخاطب سال گذشته تلوبیون متعلق به «یاور» شبکه3 با حدودا 10میلیون بیننده بوده و همین رتبه را امسال «خوشنام» شبکه یک با مجموع حدودا 5میلیون مخاطب به دست آورده است. ۲۴قسمت از این سریال از شبکه یک سیما پخش شد و هر قسمت آن بهطور میانگین ۲۰۲هزار بازدید داشت. پخش این سریال ۳۲قسمتی همچنان ادامه دارد. سال گذشته شبکههای افق و پنج سریالهای خاص ماه رمضان نداشتند اما در رمضان امسال، سریال شبکه پنج سیما، «مسافران شهر» بود که هر شب روی آنتن رفت و بعد از ۲۴قسمت به حدود یکمیلیون و 500هزار بازدید رسید. هر قسمت از این سریال ۵۷هزار مرتبه بازدید در بازپخش آنلاین داشت. سریال جلال هم در ۱۵قسمت از شبکه افق پخش شد و به ۲۵.۳۵۳بازدید رسید.
کاهش مخاطبان «ماه من» و «زندگی پس از زندگی»
اگر کاهش مخاطبان برنامه «ماه من» نسبت به سال گذشته را که ویژهبرنامه سحرگاهی شبکه3 بود عدهای پیشبینی میکردند اما کاهش تماشاگران «زندگی پس از زندگی» در قیاس با سال گذشته جای تعجب دارد. هرچند میان برنامههای تلویزیونی ویژه ماه مبارک رمضان در سال۱۴۰۱، برنامه «زندگی پس از زندگی» برای دومین سال متوالی رکورددار پربازدیدترین برنامه غیرنمایشی تلوبیون در این ایام شد و قسمتهای اصلی این برنامه حدود 6میلیون مرتبه تماشا شدند و مجموع بازدید این برنامه به حدود 9میلیون مرتبه رسید اما کافی است بدانید این عدد در سال گذشته حدود 11میلیون بازدیدکننده بوده و تقریبا دومیلیون نفر از بینندگان این برنامه کاسته شده است. نکته آماری جالب درخصوص این برنامه این است که قسمت پخششده «زندگی پس از زندگی» در دوم اردیبهشت با ۹۸۰.۴۱۵مرتبه تماشا، پربازدیدترین ویدئوی آرشیو برنامههای تلویزیون در تلوبیون (از ابتدای سال۱۴۰۱) شده است.
«ماه من» با اجرای نجمالدین شریعتی که پیش از آغاز ماه رمضان و با خداحافظی یکباره حامد کاشانی بهعنوان میهمان، بار دیگر در رسانهها مطرح شد سال گذشته نزدیک به 340هزار بازدیدکننده داشت و این عدد امسال به حدود 300هزار بازدید کلی رسید. کاهش مخاطبان این دو برنامه که جزء پرطرفدارترین برنامههای رمضانی سال گذشته بودند هم قابلتامل و بررسی است. اینکه چرا برنامههای پربیننده سال قبل، از آمار خودشان عقب میافتند و افت میکنند را باید تحلیل کرد و مدیران مسئول هم طبیعتا باید بیایند و پاسخگوی این ارقام کاستهشده باشند.
«دعوت»؛ محبوبترین ویژهبرنامه افطار تلویزیون در تلوبیون
از میان برنامههای ویژه افطار نیز برنامه «دعوت» که از شبکه یک سیما پخش شد با ۳۴۷.۱۵۷مرتبه تماشا در قسمتهای اصلی در رتبه نخست قرار گرفت. کلیپهای برگزیده این برنامه ۱.۴۶۰، ۱۹۲ بازدید کسب کرد و درمجموع به آمار یکمیلیون و 807هزار مرتبه تماشا رسید و جزء معدود برنامههایی است که نسبت به سال گذشته افت فاحشی نداشته و در حدود 70هزار بیننده کمتر داشته است. «مثل ماه» ویژهبرنامه افطار شبکه3 سیما با ۸۳.۸۲۸بازدید قسمتهای اصلی و ۳۸۶.۰۴۹بازدید کلیپهای برگزیده در رتبه دوم و «هیوا» ویژهبرنامه افطار شبکه پنج با ۲۸.۴۹۴بازدید قسمتهای اصلی و ۱۰۸.۲۲۱بازدید کلیپهای برگزیده در رتبه سوم قرار گرفت. «آدمهای خوب شهر» ویژهبرنامه افطار شبکه دو نیز به آمار ۱۳.۳۰۶مرتبه تماشا برای قسمتهای اصلی و ۱۲۶.۷۵۴مرتبه تماشا برای کلیپهای برگزیده رسید و چهارم شد.
مورد عجیب شبکه پویا
«در پناه عشق» شبکه دو سیما با ۳۲.۴۶۱بازدید قسمتهای اصلی و ۱۱۵.۸۲۱بازدید کلیپهای برگزیده و «ماه ماه» ویژهبرنامه شبکه سلامت سیما با ۱۵.۳۶۹بازدید قسمتهای اصلی و ۱۹۳.۹۵۹بازدید کلیپهای برگزیده از دیگر برنامههای پرمخاطب تلوبیون در این ایام بودند. نکته عجیب اینکه میان برنامههای ویژه سحرگاهی ماه مبارک رمضان، قرار گرفتن «ماه طلایی» شبکه پویا با ۱۳۴.۵۸۶مرتبه تماشا برای قسمتهای اصلی در رتبه نخست است. البته همین برنامه سال گذشته 325مرتبه تماشا داشته و این افت مخاطب هم قابلتوجه است. بهجز آن، دیده شدن یک برنامه سحرگاهی از شبکه پویا هم فرصتی است که باید به آن توجه شود. دلایل کاهش میزان تماشاگران این شبکه و این برنامه نسبت به سال قبل میتواند عوامل مختلفی داشته باشد اما مهمترینش شاید به گرانی و کندی اینترنت و همچنین کاهش کیفیت برنامهها برگردد. «ماه من» ویژهبرنامه سحرگاهی شبکه3 سیما با ۵۲.۵۵۸بازدید قسمتهای اصلی و ۲۴۳.۶۷۹بازدید کلیپهای برگزیده در رتبه دوم و «ماه خدا» ویژهبرنامه سحرگاهی شبکه یک سیما با ۲۶.۶۷۳بازدید قسمتهای اصلی و ۱۶۶.۸۱۶بازدید کلیپهای برگزیده در رتبه سوم قرار گرفتند. «وقت سحر» ویژهبرنامه سحرگاهی شبکه افق نیز با آمار ۱۹.۱۲۱مرتبه تماشا برای قسمتهای اصلی و ۱۰۱.۰۰۲مرتبه تماشا برای کلیپهای برگزیده در رتبه چهارم قرار گرفت.
تلوبیون و شبهای قدر
یکی از رکوردهای تلوبیون در ایام ماه رمضان، حضور همزمان کاربران در شبهای قدر بهمنظور تماشای ویژهبرنامههای شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی از اماکن مذهبی و هیئات بود. در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان بیش از ۷۰هزار کاربر همزمان، در شب بیستویکم ماه رمضان ۸۳هزار کاربر همزمان و شب بیستوسوم ماه مبارک رمضان و سومین شب قدر ۸۷هزار کاربر همزمان ویژهبرنامههای شبکههای سراسری رادیویی و تلویزیونی را بهصورت آنلاین تماشا کردند.
کاهش بینندگان تلوبیون درحالی که تبلیغات و امکانات این پلتفرم نسبت به سال قبل بیشتر شده میتواند زنگخطر را برایش بهصدا درآورد و احتمالا خودشان هم دلایل این کاهش مخاطب را بررسی میکنند. عدم ارائه میزان مخاطبان سریال «جنابعالی» نکته منفی دیگری است که ای کاش مدیران تلوبیون به آن پاسخ دهند و بگویند تعداد مخاطبان این سریال رایگان چندنفر بوده است؛ سریالی که بهنسبت سریالی مانند «راز بقا» که بینندگانش برای دیدن آن باید مبلغی را پرداخت میکردند از نظر فنی پایینتر بود و میزان تماشاگرانش هم احتمالا بهمراتب کمتر بوده است.
منبع: الف
کلیدواژه: ویژه برنامه سحرگاهی شبکه ویژه برنامه افطار زندگی پس از زندگی قسمت از این سریال میان برنامه ماه مبارک رمضان قسمت های اصلی شبکه دو سیما شبکه یک سیما مرتبه تماشا سیما پخش شد نسبت به سال کاهش مخاطب شبکه یک شبکه دو سال گذشته ماه رمضان قرار گرفت فصل چهارم سریال ها سال قبل شبکه ها ماه من
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۲۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حرفهای جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد
اعتماد نوشت: بهنام تشکر بهتازگی در برنامه «زودیاک» که در شبکه نمایش خانگی پخش میشود، حضور یافته و از بازیگران اصلی است.
گفتوگوی زیر به این مناسبت با او انجام شده است.
دلیل حضورتان در برنامه زودیاک، علاقه به بازی مافیاست یا حضور در یک گیم شو به عنوان یک تجربه متفاوت در قالب تصویر؟
من بازی مافیا را دوست دارم و از اولین نفراتی بودم که در تلویزیون مافیا اجرا کردم و گاد بازی بودم. هرچه سریهای جدیدتری از مافیا تولید شد، نقشهای بیشتری روی کار آمد که برای من جذاب بود. زودیاک هم سناریوی جذاب و متفاوتی داشت و وقتی دوستان دعوت کردند تصمیم گرفتم که در برنامه زودیاک باشم.
گرداندن بازی مافیا را بیشتر دوست دارید یا بازی کردن را؟
گرداندن بازی را بیشتر دوست دارم. اینکه سفید باشم برایم لذتبخشتر است.
نظرتان در مورد مدل اجرا و گردانندگی محمد بحرانی در زودیاک چیست؟
محمد را خیلی زیاد دوست دارم و به نظرم در هر جایی که قرار میگیرد، مخاطب همراهش است. فکر میکنم در فصل اول زودیاک، کمی با احتیاط گرداندن بازی را پیش میبرد و مراعات بازیکنها را میکرد. اطمینان دارم که خودش هم به این فکر کرده و در فصل دوم، به تغییر مدل گردانندگی بازی فکر کرده است.
از تجربه کار در نمایش خانگی و تفاوتش با تلویزیون بگویید؟
من تقریبا جزو اولین نفراتی بودم که نمایش خانگی را با سریال ساخت ایران تجربه کردم. ساخت ایران اولین سریالی بود که به صورت دی وی دی منتشر شد. این دو مدیا، تفاوتهای مشخصی دارند. محدودیتهای صدا و سیما، فیلمنامههایی که تثبیت میکند، ناظران پخشی که دارد با نمایش خانگی متفاوت است. فضای کار در پلتفرمها راحتتر است و به این واسطه، کارگردانها، نویسندهها به تبع آن بازیگران دستشان در کار بازتر است. اینها مواردی است که همه میدانند و البته خیلی هم پیچیده نیست.
به عنوان کسی که بخش زیادی از تجربیات کاریاش را به نقشآفرینی در سریالهای تلویزیون اختصاص داده، ممکن است که شما هم مثل خیلیها، نگران حال این روزهای تلویزیون باشید. از نظر شما تلویزیون چطور میتواند به وضعیت سابقش برگردد؟
تلویزیون باید به همه نظرات مردم توجه کند و برای همه اقشار مردم برنامه بسازد، نه فقط برای عدهای خاص. مدیران تلویزیون فعلی، تمرکزشان را بر چیزهایی گذاشتهاند که فقط و فقط خودشان قبول دارند در حالی که خودشان هم خیلی خوب میدانند که بخش زیادی از مخاطبشان را از دست دادهاند و به نظر میرسد که با این شیوهای که پیش میروند، خیلی هم برایشان مهم نیست. امیدوارم که این مدیران عزیز، تجدیدنظری در روند سیاستگذاریشان داشته باشند که تلویزیون مثل دهه هشتاد یا حتی اوایل دهه نود، دوباره به اوج خودش برگردد و با سریالهای پرطرفداری مثل ساختمان پزشکان و دودکش و باقی سریالهای خوب و موفق، مردم و مخاطب را برای خودش حفظ کند. من فکر میکنم مردم هنوز هم انتظار دارند تلویزیون به رسانه اصلی و ملی همه افراد جامعه تبدیل شود.
به سریال ساختمان پزشکان اشاره کردید؛ تیم سازنده این سریال، تجربیات خوبی در تلویزیون رقم زدند. به نظرتان جای خالی چهرههای دهههای قبل چقدر در تلویزیون احساس میشود؟
به نظرم بیشتر از جای خالی کسانی که در آن سریالها یا برنامهها کار میکردند، جای خالی برنامههایشان احساس میشود. این وضعیت، نتیجه مدل تصمیمگیری فعلی است. اتفاقا همان عوامل الان تجربیاتشان بیشتر شده و ممکن است در شرایط مطلوب، خیلی بهتر از قبل کار کنند. باز هم تأکید میکنم که تصمیمات تلویزیون مهم است و به نظرم خیلی هم جرات و جسارت ویژهای نمیخواهد. به هر حال آن برنامهها و سریالهای خیایان خلوت کن در همین تلویزیون، تولید و پخش شدهاند.
ترجیحتان کار در فضای کمدی است یا جدی؟
در حال حاضر به فضای کمدی نمیتوانم فکر کنم و راستش اصلا کمدی در من گم شده و دلایلش را هم همه میدانیم. اما به دور از شرایط فعلی، فضای جدی و درام را بیشتر دوست دارم.