ناکامی سریالهای ماه رمضان به روایت آمار/ از غیبت مقدم و عنقا تا مطلبی و نعمتالله
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۹۳۲۲
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، چندی پیش نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما منتشر شد که بر اساس آن سریالهای «خوشنام» ۲۶ درصد مخاطب، «از سرنوشت ۴» ۲۰.۸ درصد مخاطب و «مسافران شهر» ۵.۵ درصد بیننده داشتند. این آمار پایینتر از میزان بیننده سریالهای رمضان در سالهای پیش است.
نکته کلیدی این که تا لحظه آخر، نام سریالهای رمضان رسانه ای نشده بود و این یعنی مدیران برای انتخاب آثار شاخص، گزینههای چندانی در اختیار نداشتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رمضان به پایان رسید و پرونده سریالهای مناسبتی شبکه سه و پنج بسته شد و بزودی سریالهای شبکه یک و دو به آخر خط میرسند. درس مهم اما برای مدیران اما باقی است: تلویزیون به روزهای اوج بازنخواهد گشت مگر آن که کار به دست کاردان سپرده شود. از قضا، شکست سریالهای نوروز و رمضان اهمیت این موضوع را دوچندان جلوه میدهد؛ خاصه وقتی بدانیم سریالهای دیگری برای این دو مناسبت مد نظر بوده است.
پیمان جبلی؛ رییس سازمان صدا و سیما
نیمه دوم سال گذشته، پیمان جبلی سکان هدایت سازمان صدا و سیما را در دست گرفت. او سودایی بزرگ برای تحول تلویزیون در سر داشت و دارد. آن زمان گمان او و همفکرانش این بود که باید تحول را از سریال ها شروع کند. پس، در اولین گام دستور توقف چندین سریال صادر شد که برخی از آن ها قرار بود برای نوروز و رمضان آماده شوند. آن سریالها برغم داشتن قرارداد با تلویزیون، در همان مراحل اولیه تعطیل شدند و چند سریال جدید جای آن ها ساخته شد.
«خداداد» و «دردسرهای شیرین» برای نوروز شبکه دو و پنج کلید خوردند و اجازه ساخت «زیرخاکی ۳» برای پخش در شبکه یک صادر شد. شبکه سه هم سراغ «نجلا ۲» رفت و پخش آن در رمضان ادامه یافت. شبکه پنج برای ماه رمضان هم سریال جدید «مسافران شهر» را آماده کرد و شبکه یک و دو دست به دامان سریالهایی شدند که ابتدا به ساکن مخصوص رمضان نبودند.
سیروس مقدم؛ کارگردانترکیب ناکام مقدم و عنقا
قرار بود باکس سریال نوروز و رمضان ۱۴۰۱، ویژهترین اتفاق قرن جدید باشد. از همین رو بود که مدیریت تلویزیون سراغ نامهای مطرح رفت. یکی از آنها سیروس مقدم است که تصمیم داشت در مرکز سیما فیلم، سریالی برای ماه رمضان به تهیه کنندگی حامد عنقا کارگردانی کند. مقدم «سلطان سریال سازی» لقب دارد و هر چه در تلویزیون ساخته، پرمخاطب بوده است. او آثار موفق «اغما»، «روز حسرت»، «مدینه» و «پایتخت ۴» را برای رمضان کارگردانی کرده. کافی است بدانیم طبق اعلام نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، «پایتخت۴» با حدود ۶۲ درصد بیننده، ۸۴ درصد میزان رضایت آنها را بههمراه داشته است.
در کارنامه عنقا سریال «پدر» در مقام تهیه کننده و نویسنده دیده میشود که موضوعات دینی را در بستر ملودرام روایت کرد. این سریال در شهریور ۹۷، با بیش از ۵۵ درصد مخاطب و ۷۴ درصد رضایت، پربینندهترین سریال تابستان شد. عنقا برای مناسبت رمضان فیلمنامه «نردبام آسمان» را نوشت که لطیفی ساخت و سریالی پربیننده لقب گرفت.
«تنهایی لیلا» دیگر محصول مشترک او و لطیفی است که سال ۹۴ حدود ۸۸ درصد رضایت مخاطبان را داشته. نویسندگی و تهیه کنندگی «بر سر دو راهی» دیگر سریال عنقا است که آمار بازدید این ملودرام نوروزی در تلویبیون بیش از دیگر سریالها بود. «انقلاب زیبا» با فیلمنامه عنقا هم جزو آثار پر بیننده سال ۹۳ قرار گرفت و هم عزت الله ضرغامی، رئیس وقت صدا و سیما آن را ترازی برای سریالهای انقلابی دانست.
محمدمهدی عسگرپور؛ کارگردانغیبت پرشمار؛ از عسگرپور، نعمت الله و سایر رفقا
محمدمهدی عسگرپور دیگر کارگردانی است که قرار بود سریالی برای رمضان ۱۰۴۱ بسازد. این سریال «حضرت اجل» نام داشت و مراحل پیش تولید آن به تهیه کنندگی ایرج محمدی و نویسندگی سعید مطلبی شروع شده بود. مطلبی همان کسی است که چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، غالب آثارش پرمخاطب بوده اند. سه فصل «ستایش» برای موفق دانستن یک فیلمنامه نویس کفایت می کند. سال ۹۸ فصل سوم این سریال با ۵۸.۴ درصد یکه تازی کرد.
حتی آمار مخاطبان سریال «یاور» که رمضان سال گذشته با فیلمنامه مطلبی و به کارگردانی سعید سلطانی پخش شد، ۱۴ درصد بیش از پربیننده ترین سریال امسال بود! عسگرپور برای مناسبت رمضان، دو سریال پر بیننده «جراحت» و «رهایم نکن» را ساخته است و در کارنامه اش آثار موفقی چون «شیدایی»، «گلهای گرمسیری» و «نفس گرم» دیده میشود. کافی است بدانیم «جراحت» با ۷۴ درصد بیننده و ۸۵ و ۲ دهم درصد رضایت، پربینندهترین مجموعه رمضانی سال ۸۹ شد.
بهرنگ توفیقی هم تصمیم داشت «سوده خانم» را برای رمضان شبکه یک به تهیهکنندگی مهدی دارابی و نویسندگی سعید نعمتاله بسازد. توفیقی جزو کارگردان هایی است که در دهه نود متولد شد و آثار پرمخاطبی در تلویزیون ساخت؛ مثل «انقلاب زیبا»، «پشت بام تهران»، «زیر پای مادر» (رمضان سال ۹۶)، «پدر»، «بر سر دو راهی» و «افرا». از قضا نعمت الله نویسنده برخی از این سریال ها است. در کارنامه این فیلمنامه نویس، سریالهای «رستگاران»، «زیر هشت»، «جراحت»، «شیدایی»، «برادر جان» و ... هم دیده میشود. خوب است به یاد بیاوریم که «برادرجان» با ۵۱.۴ درصد بیننده پرمخاطبترین سریال رمضان ۹۸ شده است.
حمید نعمت الله؛ کارگردان
آرمان زرین کوب هم برای ساخت سریال نوروزی شبکه دو قرارداد امضا کرده بود که شاخصترین سریال او «ستایش» است. اگر این سریال ها ساخته می شدند، رمضان امسال اتفاقی ویژه رقم نمیخورد؟
رئیس سازمان صدا و سیما عزم خود برای تحول را آغاز کرده و نشانه های آن در ساختار شبکه خبر مشخص شده است. پیمان جبلی نیک میداند که برای رسیدن به نقطه مطلوب باید نقشه راه درستی در اختیار داشته باشد. در حوزه سریال سازی (به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای جذب مخاطب)، لازم است کسانی دعوت به همکاری شوند که امتحان خود در ساخت آثار ارزشمند و پرمخاطب را پس دادهاند.
برچسبها محمد مهدی عسگر پور سیروس مقدم حمید نعمت الله سریال پیمان جبلیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سیروس مقدم حمید نعمت الله سیروس مقدم حمید نعمت الله سریال پیمان جبلی درصد بیننده تهیه کنندگی ترین سریال پیمان جبلی سازمان صدا صدا و سیما نعمت الله سریال ها شبکه یک ۴ درصد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۹۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این صدا سالها در رادیو درخشید/ یک نکته درباره «حشاشین»
خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد. همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه میتوانید با شماره ۱۴۷ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ مسعود اسکویی
معدود چهرهها و حرفهایهای رادیو هستند که تا آخر عمرشان در همین رسانه مانده و به آن وفادار می مانند. بسیاری از این رادیوییها به دلایل مختلف بعد از مدتی به تلویزیون و یا حتی دیگر مدیوم های رسانه ای می روند. مسعود اسکویی گزارشگر و گوینده پیشکسوت از جمله همین حرفه ای های استثنایی بود که مدتی در حوزه گزارشگری ورزشی فعالیت کرد و سپس به رادیو رفت و سال ها در پشت میکروفن های رادیو صدایش درخشید.
اسکویی شاگردان بسیاری را هم در رادیو تربیت کرد و به صدای خاص رادیو معروف بود. وی از سال ۶۰ به بعد به رادیو رفت و مسابقات ورزشی را گزارش می کرد. او قدیمی ترین مجری کارشناس و گوینده ورزشی صداوسیما بود که دوره تهیه کنندگی برنامه های تلویزیونی را در آلمان گذراند.
هنرمندان و گویندگان رادیو نسلی از فعالان را تربیت کرده اند اما کمتر شناخته شده اند و کمتر این اقبال را داشته اند که در مقابل دوربین های تلویزیون به چهره بدل شوند. مسعود اسکویی البته جزو نامدارها بود که از او هم تصویر اندکی در رسانه ها وجود دارد و بیشترین ویدیوهایی که در این چند روز از او دیده شد به برنامه های «چهل تیکه» و «خندوانه» مربوط می شد که باز هم غنیمتی است.
گمانه زنی هفته؛ غیبت بهرام افشاری از پایتخت
یکی از شخصیت های «پایتخت» که در فصل های اخیر در کنار تیم حضور داشت و بازی او به چشم آمد بهرام افشاری با نقش بهتاش بود.
یکی از رسانه ها این هفته خبر داد که بهرام افشاری در فصل جدید «پایتخت» حضور ندارد و بعد گزارش های ویژه ای در فضای مجازی منتشر شد و از چرایی این غیبت پرسش کردند.
برخی نیز نبود او در این سریال را با هوتن شکیبا مقایسه کردند که اگرچه در سینما و در فیلم های سینمایی بعد از «لیسانسه ها» به یک ستاره بدل شد و نقش های اصلی بازی کرد اما بعد از آن دوباره با «فوق لیسانسهها» به تلویزیون بازگشت و عوامل سریالی را که خود از شخصیت های اصلیاش بود تنها نگذاشت.
به این ترتیب بهرام افشاری این هفته به سوژه چندین گزارش خبری بدل شد و رسانه ها از همین زاویه او را رصد کردند. تمرکز بیش از حد برخی روی این موضوع هم کمی چالش برانگیز شد که ممکن است پروپاگاندایی برای این بازیگر بفروش این روزهای سینمای ایران باشد یا این که صرفاً یک مطالبه؟!
بهرام افشاری از سال گذشته با فیلم «فسیل» توانست به یک پدیده بدل شود و امسال هم فروش خوب «سال گربه» نشان داد که موفقیت فیلم های او چندان هم بی ربط به حضورش هم نیست.
حاشیه هفته؛ ممنوعیت حشاشین
سریال «حشاشین» مدتی است که به سوژه بحث برانگیزی بدل شده است. این سریال سوژه خود را روی حسن صباح گذاشته است که رهبر فرقه اسماعیلیه است. سریالی که در مصر ساخته شده و هزینه زیادی هم در میان سریال های عرب زبان برای تولیدش صورت گرفته است.
نگاه سریال به ایران و حتی رویکردهای نهایی آن در معرفی ایران در منطقه و پیوند زدن با برخی مسایل روز باعث شد تا سریال به دلیل آنچه تحریف از طرف ساترا اعلام شد، ممنوع شود.
پیمان جبلی رییس صداوسیما نیز در پی این حواشی به حذف سریال «حشاشین» از شبکه نمایش خانگی واکنش نشان داد و گفت: ساترا مسؤولیت دارد که جلوی هر آنچه که محتوای تحریف شده است و به فهم و درک اجتماعی لطمه میزند و افکار عمومی را منحرف میکند، بگیرد.
این سریال که در برخی سکوها و پلتفرم ها عرضه می شد با اعلام ساترا از این سکوها حذف شد. به این ترتیب دو روز بعد از ابلاغ نظر شورای صدور مجوز ساترا در خصوص ممنوعیت پخش «حشاشین» از سکوهای نمایش خانگی ایران، فیلیمو هم این سریال را از روی خروجی خود حذف کرد.
یک نکته نسبت به چنین آثاری اطلاع رسانی تحلیلی به دور از جنجال است. اعلام ممنوعیت صرف در چند روز گذشته بیشتر باعث شد این سریال بر سر زبان ها بیفتد و مخاطب بخواهد این مجموعه را ببیند و صرفاً بر هیجان دیدن سریال افزوده شود. در کنار این اعلام ممنوعیت اما ساترا لازم است با نگاهی آسیب شناسانه تر درباره این مجموعه و حتی تحریف های آن سخن بگوید.
خبر هفته؛ فعلاً «نون.خ ۶» نداریم
سوال اولیه از همه برنامه سازان، تهیه کنندگان و کارگردانان در انتهای پخش یک اثر باکیفیت و غنی این است که آیا این آثار فصل جدیدی خواهند داشت یا خیر. با همین رویکرد اولین سوال بعد از پایان پخش سریال ها همین است که به فصل بعدی هم می رسند؟
به ویژه سریال هایی مثل «پایتخت»، «نون.خ» و «زیرخاکی» که بعد از چند فصل هم محبوبیت کسب کرده اند و هم طرفدارانی پیدا کرده اند که مشتاقانه منتظر هر فصل از این سریال ها هستند.
در نشست خبری «نون.خ» که این هفته برگزار شد یکی از سوالات از مهدی فرجی تهیه کننده سریال همین بود که قرار است این مجموعه فصل بعدی داشته باشد یا خیر. فرجی هم با اشاره به پست سعید آقاخانی بیان کرد که این فعلاً پایان «نون.خ» است و قرار نیست سریال فصل جدیدی داشته باشد.
سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی در پنج فصل تاکنون ساخته شده است و فصل پنجم با اقبالی بیشتر نسبت به فصل قبل توانست امسال در صدر سریال های پربیننده تلویزیون قرار بگیرد.
این فصل علی رغم حواشی ای که داشت برگ برنده های مختلفی رو کرد؛ هم سراغ یک قومیت دیگر رفت و باعث شد سریال یک بار دیگر تنوع مناطق مختلف ایران را به نمایش بگذارد و هم با پرداخت به صنایع دستی بار فرهنگی سریال را بالا برد.
این مجموعه در عین حال تلاش کرد در مناطقی مثل سیستان و بلوچستان فارغ از زیبایی های طبیعت این خطه از کشور، محرومیت های آنها را هم به تصویر بکشد و یا کولبرها را به دل قصه بیاورد.
پیشنهاد هفته؛ جعبه سیاه
برنامه «جعبه سیاه» با اجرای امیر عضد در ایام ماه مبارک رمضان از آنتن شبکه افق پخش شد و عجیب است که هیچ اطلاع رسانی برای این برنامه نشد. این چند روز اما وایرال شدن برخی ویدیوهای این برنامه باعث شد بیشتر در کانون توجه قرار بگیرد.
یکی از ویدیوهایی که این هفته باعث شد این برنامه مورد توجه واقع شود گفت و گو با احمد ابوالقاسمی قاری قرآن و داور «محفل» بود که درباره علاقه اش به موسیقی می گفت و ضمن یاد کردن از محمدرضا شجریان از علیرضا قربانی و نسبت فامیلی خود با او گفت که باعث شده در کنسرت هایش هم حضور داشته باشد.
همین بخش از برنامه باعث شد خیلی ها نسبت به برنامه کنجکاو شوند و بخواهند در جریان دیگر قسمت های آن قرار بگیرند.
هرچند «جعبه سیاه» برنامه رمضانی شبکه افق بود و پخش اصلی آن به پایان رسیده است اما بازپخش برنامه از شبکه افق در پنجشنبه شب ها ادامه دارد.
امیر عضد اجرای گفتوگوها را بر عهده دارد و داوود مرادیان تهیه کننده است.
کد خبر 6095094 عطیه موذن